• متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

متخصصین طب فیزیکی در سه زمینه ذیل فعالیت می کنند:
    تشخیص و درمان درد
    توانبخشی بیمارانی که دچار اختال عملکرد شده اند.
    بررسی های الکترودیاگنوستیک (نوار عصب و عضله)

اختلالاتی که برای آنها باید به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید:

• اختلالات و ضايعات سيستم اسکلتي

• اختلالات و ضايعات سيستم عضلانی و عصبی

• درمان ناتواني‌ها و معلوليت‌هاي فيزيکي

• وضعيت‌هاي دردناک و عصبي اندام‌ها

• گرفتگي‌هاي عضلاني و. . .

طب فيزيکی چیست؟

طب فيزيکی چیست؟ تخصص مدرن طب فیزیکی و توانبخشب با بیش از ۴۰۰۰۰ متخصص در سرتاسر دنیا شامل درمانهای فیزیکی در بیماریهای مختلف توانبخشی اختلالات حرکتی و الکترودیاگنوز است.
درد
درمانهای غير جراحی بيماريهای ستون فقرات و اندامها(کمر درد، گردن درد،بيماری ديسک، آرتروز، استئوپروز) ، دردهای عصب و درد مزمن

اشکالات حرکتی
ارزيابي ، تشخيص ، درمان،پيشگيري و ارائه روشهاي توانبخشي در افراد داراي بيماريها و ناتواني­هاي عصبي، اسكلتي عضلاني، بيماريهای روماتيسمی، آسيبهای ورزشی، سکته مغزی، آسيب نخاع،ام اس، ميوپاتی، فلج مغزی، نوروپاتی محيطی ، قطع عضو، توانبخشی قلبی ريوی، سالمندان

الکترو دیاگنوز
(نوار عصب، نوار عضله، نوار شنوایی، بینایی، حرکتی، حسی)و همچنين تجويز اندام مصنوعی ، بريس و کفش طبی ، ورزش و فيزيوتراپی، کاردرمانی، مانيپولاسيون در کنار روشهای داروئی درمانی می توانيد با متخصص طب فيزيکی و توانبخشی مشاوره نمائيد.

نكاتي در مورد طب فیزیکی و توانبخشی

ایران جزو اولین کشورهایی است که دارای تخصص طب فیزیکی و توانبخشی شده و اولین کشور خاورمیانه می باشد که متخصص طب فیزیکی داشته است.ایران جزوشش کشور  دنیا و اولین کشور خاورمیانه است که به دانشجویان پزشکی آموزش طب فیزیکی و توانبخشی می داده است.

آموزش طب فیزیکی به دانشجویان پزشکی جزو بایدهای آموزش پزشکی است. در تمام برنامه های آموزشی و فدراسیون جهانی آموزش پزشکی بر این امر تاکید شده، اما در حال حاضر تنها در چند دانشکده، طب فیزیکی آموزش داده می شود و اکثر دانشجویان پزشکی و پزشکان عمومی حتی نام این رشته رانشنیده اند.

ایران اولین بیمارستان توانبخشی خاورمیانه را داشته (بیمارستان توانبخشی شفایحیائیان) و بیمارستان میلاد را با ۱۰۰۰ تخت برای توانبخشی طراحی نموده است.

در حال حاضر نیاز ایران به حداقل 2500 متخصص طب فیزیکی و ۶۰۰۰ تخت توانبخشی است که تنها ۳۰ تخت عمومی بصورت پراکنده دارد (ترکیه در حال حاضر بيش از 2500 متخصص توانبخشی دارد).

فلسفه و هدف طب فيزيکی و توانبخشی

بهترين جمله ای که بيانگر طب فيزيکی و توانبخشی است، شايد جمله ای است که دکتر کروزن در هنگام تصويب اين رشته در هيئت بورد بيان کرد:

” ما به سالهای عمر افزودهايم، حال بگذاريد عمر را به اين سالها بيفزائيم”.

طب فيزيکی و توانبخشی با محوريت قرار دادن انسان بجای بيماری و تلاش برای افزايش کيفيت زندگی و بهبود عملکرد فرد، با کمک انواع روشهای درمانی ديدگاه نوينی به طب عرضه داشته است. همکاری با ساير اعضای تيم توانبخشی و رهبری چنين تيمی با مرکزيت “انسان” با هر درجه از ناتوانی که خواه يک قهرمان المپيک باشد و يا فرد در حالت کما، خواه کودک باشد يا سالمند، اين رشته را بصورت تخصصی با تنوع فراوان وحرفهای تازه در طب در آورده که روز به روز بر اهميت و گسترش آن در جهان و ایران  افزوده ميگردد.

متخصصين طب فيزيكي براي تشخيص بيماري از چه روشهايي استفاده ميكنند؟ ‌

طب فیزیکی  يك تخصص پزشكي است و متخصصين اين رشته نظير ساير پزشكان ابتدا به شرح حال بيمار توجه مي كنند، سپس وي را معاينه ميكنند و در صورت لزوم از تستهاي آزمايشگاهي، راديولوژيك و غيره استفاده ميكنند.

يك نكته در اينجا قابل ذكر است:  تخصص طب فیزیکی اهميت فوق العاده اي براي شرح حال و معاينه بيمار قايل است چرا كه بررسي هاي آزمايشگاهي و راديولوژيك فقط به تشخيص “كمك ميكنند”  و تا وقتي با علايم باليني منطبق نشوند ارزشي ندارند و حتي ممكن است گمراه كننده باشند. به عنوان مثال در بسياري از افراد سالم، بيرون زدگي خفيف ديسك گردن يا كمر مشاهده ميشود كه احتياجي به درمان ندارد,  حال اگر فردي از اين گروه به علتي دیگر دچار كمر درد شود،  ‌در صورت عدم توجه کافئ ممکن است فکرکنیم که بيرون زدگي ديسك عامل كمر درد  وي و وقتي تشخيص اشتباه بود، درمان هم اشتباه انجام خواهد شد.  از سوي ديگر،  برخي بيماريها فقط با معاينه تشخيص داده ميشوند ( مثلاً بيماري  درد ميوفاسيال ) ‌و نتايج تستهاي آزمايشگاهي  منفي است.
شايد بتوان گفت كه متخصصين طب فيزيكي به دو دسته از بيماران ميتوانند خدمت شاياني كنند:
الف )  بيماراني كه عليرغم داشتن درد و ناراحتي ، تستهاي منفي دارند
ب ) بيماراني كه نتايج آزمايشاتشان ظاهراً با نتايج معاينه تفاوت دارد.

متخصصين طب فيزيكي از چه روشهايي براي درمان استفاده ميكنند؟

متخصصين اين رشته علاوه بر استفاده از دارو،  براي اقدامات ذيل دوره هاي خاص ديده اند :
ـ تجويز فيزيوتراپي تخصصي
ـ تزريقات موضعي
ـ تجويز وسايل كمكي نظير بريس يا عضو مصنوعي
ـ‌ مانيپولاسيون ستون فقرات
در صورتي كه بيمار به جراحي نياز داشته باشد، متخصص طب ورزشی و فيزيكي بيمار را به جراح معرفي ميكند و اقدامات توانبخشي قبل و بعد از عمل را بهبود مي بخشد .

مانيپولاسيون ستون فقرات چيست؟

بسياري از دردهاي ستون فقرات با ضايعات پرتو شناسي ( راديولوژيك ) تطابق ندارند,  يعني بسياري از بيماران داراي درد ستون فقرات، ‌يافته مهمي در بررسي راديولوژيك ندارند و برعكس,  بسياري از اختلالات راديولوژيك,  ‌درد ايجاد نمي كنند.
توجه به اين نكات و تجربه حاصل از ساليان متمادي معاينه دقيق بيماران مبتلا به درد ستون فقرات،  باعث شد كه پروفسور مين  Maigne   فرانسوي در دهه 1960 فرضيه اختلال دردناك در عملكرد بين مهره اي يا  PMIDرا مطرح كند. بنا بر اين فرضيه، ‌برخي از دردهاي ستون فقرات (‌اعم از گردن، پشت، كمر)‌ به علت اختلال كاركرد يك قسمت از ستون فقرات ايجاد ميشوند ،‌ معمولاً‌ اين دردها هم در مهره هاي ستون فقرات حس ميشوند و هم از محل دردناك به قسمتي از تنه يا دست و پا انتشار مي يابند.
آزمايشات خوني يا راديولوژيك در اين اختلالات منفي هستند لذا تشخيص آنها صرفاً براساس شرح حال و معاينه دقيق انجام ميگيرد. درمان اين اختلالات كه به مانيپولاسيون ( درمان با دست ) معروف است،‌  روش خاصي است كه در آن حركتي ناگهاني،  سريع و حساب شده به قسمت خاصي از ستون فقرات وارد ميشود و غالباً سبب كاهش يا از بين رفتن درد  ميگردد .