• نوار عصب عضله

توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

از جمله کاربرد های تست نوار عصب و عضله :

• ضعف عضلات

• بیماری های عضله از جمله میوپاتی

• گیر افتادگی عصب در مچ دست

• ضعف عضلات دست و پا

• درگیری اعصاب ناشی از دیابت

• اختلال عملکرد سیاتیک

• آسیب اعصاب مانند دیسک کمر و یا دیسک گردن

نوار عصب و عضله:

یکی از تست های بسیار کمک کننده در صدمات ناشی از فشار دیسک مهره ای نوار عصب می باشد.

بیمارانی که به پزشک مراجعه می کنند از درد شدید پاها و یا بی حسی و خواب رفتگی دست و پا رنج می برند تست های سی تی اسکن و ام آر آی آنها نرمال بوده اما تست عصب و عضله آن ها درگیری دیسک یا ارتروز و فشار ثانویه آن روی عصب را نشان می دهد.

از مزیت های این تست آن است که شدت صدمه و همچنین قدیمی و یا جدید و یا مزمن بودن آن را نشان می دهد. با انجام این تست می توان فشار حاد روی دیسک را شناسایی کرد و به پزشک کمک می کند تا روش درمان یا فیزیوتراپی را تعیین کند.

یکی دیگر از موارد کاربرد نوار عصب و عضله ، تعیین گیر افتادگی عصب در مناطق مختلف می باشد. برای درگیری های اندام فوقانی از نوار عصب دست و برای اندام تحتانی از نوار عصب پا استفاده می شود.

یکی از علل شایع مراجعه بیماران به کیلینیک تست نوار عصب و عضله ابتلا به ضایعات مربوط به دیسک گردن و دیسک کمر است. بدون شک نوار عصب و عضله در تشخیص و درمان مشکلات دیسک گردن و کمر کمک می کنند.

بدن انسان یک مولد الکتریسیته است و هدف از تولید این الکتریسیته انتقال پیام ها بیم مغز و دیگر اندام هاست.

انتقال پیام هایی به صورت حس لمس ، درد، فشار ، گرما در پوست و دیگر حس ها از اندام به مغز از طریق عصب انجام می شود.

اعصاب این پیام ها را به صورت امواج الکتریکی انتقال می دهد . وقتی عصب کار خود را به خوبی انجام نمی دهد این انتقال پیام و انتقال امواج الکتریکی دچار اختلال می شود. دو نوع تست در این روش به کار برده می شود ۱٫ الکترومیوگرافی ۲٫ مطالعه هدایت عصبی

نحوه انجام تست نوار عصب دست :

برای انجام تست نوار عصب دست ابتدا الکترودی روی عضله دست گذاشته می شود و سپس فعالیت الکتریکی از طریق آن ثبت می شود.

شکل امواج به دست آمده در تست نوار عصب دست و ارتفاع آن ها بر روی صفحه کامپیوتر برای تشخیص متخصص به کار می رود.

برای انجام تست بهتر از بیمار ناشتا نباشد و برای سهولت انجام تست لباس راحتی بپوشد.

در انجام صحیح و دقیق تست نوار عصب و عضله ، سوزن emg جزلاینفک است و فقط در موارد یکه بیمار مشکل انعقاد خون دارد این تست بدون سوزن انجام می شود.

ایت تست دارای عوارض اندکی است اما در صورت رعایت پزشک متخصص دچار این عوارض نخواهید شد تنها عوارضی که ممکن است وجود داشته باشد درد موقتی در محل ورود سوزن است که این درد ممکن است چند ساعت طول بکشد .

تشخیص گزگز و خواب رفتن دست با استفاده از تست  نوار عصب دست

در مواردی که فرد با علائم خواب رفتن دست و احساس گزگز و مور مور شدن در انگشتان دست مواجه می شود انجام تست نوار عصب و عضله گیرافتادن عصب مدیان را در مچ دست تشخیص می دهد که به آن سندرم تونل کارپ گفته می شود.

این بیماری شایع ترین مورد است که موجب خواب رفتگی دستان می شود.این بیماری در خانم ها شایع و در زمان کار زیاد و حاملگی تشدید می شود.

سندروم تونل کارپ یکی از موارد اصلی است که در تست نوار عصب دست شناسایی می شود. در حقیقت نوار عصب تنها راه تشخیص سندروم تونل کارپ است. در این بیماری خواب رفتگی ، درد و حس تورم در نوک انگشتان دست احساس می شود.

احساس گزگزی و یا مور مور شدن پا ، داغی کف پا یا یخ بودن کف پا علائم دیگری است که منشا آن درگیری عصب در قسمت های پایینی ستون فقرات می باشد.

بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید گاهی با علائم خواب رفتن دست و پا و احساس گزگز و مور مور در انگشتان روبرو می شوند.

این بیماران ممکن است در ناحیه مچ پا یا در ناحیه پاشنه پا دردی را حس نمایند که اغلب با خار پاشنه اشتباه گرفته می شود و مسیر درمان اشتباه می شود.

ناراحتی و خطرات احتمالی در انجام تست نوار عصب دست :

1. نوار عصب و عضله ممکن است زمانی که سوزن الکترود روی پوست شماست ناراحتی ایجاد کند.
  2. در هنگام گرفتن تست نوار عصب ممکن است زمانی که پالس های الکتریکی ساخته و ارسال می شوند شما تکان بخورید
  3. ممکن است پس از گرفتن تست عصب و عضله ، عضلات تحت آزمایش کمی درد داشته باشند.
  4. کبودی و خونریزی جزئی در محل سوزن های الکترود پس از گرفتن نوار عصب و مغز
  5. احتمال بسیار کمی دارد سوزن های الکترود ها دچار عفونت شوند.